téma
* Na věčné časy s UPC…
Vydáno 19. 12. 2010 (4148 přečtení)
…aneb jak se to časem posralo.
Pro začátek bych rád uvedl, že tento článek není brekem nad nefunkčními
službami, nýbrž shrnutím progresu firmy za posledních pár let tak jak to
vidím já.
V UPC zastávám jednu z technických middle-end pozic a tak se
s dopady rozhodnutí managementu setkávám jaksi in persona.
Člověk by řekl, že tak velká firma jako UPC bude zhusta zazmrdovaná.
Jistě je to pravda a tak považuji za malý zázrak, že jsem se v rámci technického
oddělení až po internet directora s žádným zmrdem zatím nesetkal. S menšími
či většími vohnouty ano, ale zmrdi se mi asi vyhýbají. Nebo nejsem na tak
vysoké pozici, abych se s nimi mohl potkávat. V managementu jich asi bude
plno.
Když jsem před čtyřmi roky nastupoval na technickou podporu, tehdy ještě
o pár lidech, připadalo mi to jako neuvěřitelná pohoda. V rámci řešení
technických potíží koncových zařízení jsme měli víceméně volnou ruku a
tak byla spousta času na individuální přístup. Jak jsem se později dozvěděl
od mého bývalého nadřízeného, který byl s firmou prakticky od jejího vzniku,
už tehdy se kupily mraky na obzoru. Krásný příklad se dal pozorovat na
firemních akcích. Před deseti lety UPC pořádalo rauty, večeře a různá další
povyražení, podporující morálku zaměstnanců, několikrát ročně. Pak došlo
k pár změnám v top managementu a akce byly najednou jen jednou za rok.
Následující rok se zrušily úplně a firma jen na Vánoce kupovala pro oddělení
chlebíčky. Rok poté rozesílala už jen tištěná PF. Další rok mailem a ten
další zrušila i ty. Samozřejmě – na chlebíčky sere pes, ale ukazuje to
krásně úsporný trend firmy. Když jsem nastupoval, objednat debilní kancelářské
lampičky už trvalo tak dlouho, že si je radši všichni přinesli z domova.
Tehdy v začátcích jsme řešili jen internet a telefon. Pak přišla nová
služba – digitální televize. Co mohlo, to se zesralo. Podpora produktu
byla téměř nulová. Systémy jakž takž fungovaly, ale jakákoli potíž se řešila
dny, až týdny a to hlavně z toho důvodu, že o službě vlastně nikdo nic
nevěděl, a to, bohužel, ani technická podpora. Školení veskrze žádné, manuály
neexistovaly a všechny problémy se řešily za pochodu metodou pokus omyl.
Od té doby už to taková pohoda nebyla.
Další fatální selhání přišlo v podobě anektace společnosti Karneval.
Dva měsíce před plánovaným pohlcením menší firmy na to její zaměstnanci
začali kašlat a po spojení nám na technické podpoře najednou spadlo na
hlavu několik tisíc nevyřešených emailů a požadavků. O klientském centru
ani nemluvím, tam to bylo ještě horší. Těch tisíců bylo asi pět a zabralo
půl roku zatraceně intenzivní práce, než se v tom chaosu objevil nějaký
náznak pořádku. Firma samozřejmě během té doby nehnula ani prstem, aby
to čištění augiášových chlévů nějak ocenila, ale tehdy už to samozřejmě
nikdo ani nečekal.
Než budu pokračovat, na chvíli odbočím – spolu s digitální tv a masovou
reklamou na internet bohužel došlo k tomu, že různé kombinace produktů
si objednal každý druhý idiot a to nejen bez základních technických dovedností,
jako je schopnost vytáhnout spotřebič z elektřiny, ale i bez ponětí o základech
jakékoli komunikace. To vedlo k několika věcem. Za prvé – celá firma se
potýkala s vlnou požadavků, z nichž tak polovina byla zcela neopodstatněných
a tudíž bylo nutno zvládnout spoustu zbytečné práce. Za druhé – úměrně
s tím rostlo znechucení celého customer care, což vedlo k prudkému poklesu
morálky a tím i pracovního výkonu. Nijak neobhajuju vohnouty, ale i sebevětší
profesionál bude pomýšlet na sebevraždu, když se musí v polovině případů
bavit buď s totálními idioty, nebo s vohnouty, kteří dřepěli tak dlouho
před televizí s hubou umaštěnou od bramborového salátu, že odmítají přemýšlet
sami za sebe. Na zvýšený provoz na linkách firma reagovala nabráním dalších
lidí a utažením uzdy. K tomu se ještě dostaneme.
Tohle všechno byla jen taková předehra, klid před bouří, čaj o páté.
Začátek konce nastal, když do toho začali české divizi UPC kafrat ultrazmrdi
z korporátu. Na jejich nařízení došlo nejprve k výměně technické aplikace,
na jejímž základě se generovaly konfigurační soubory pro modemy. Naši vlastní
chlapci z IT, resp. jeden z nich, měl už připravený ke spuštění rozsáhlý
upgrade aktuálně běžícího softwaru, ve verzi 3.0 s diagnostickými real-time
nástroji. Bylo to perfektní systémové řešení, nicméně projekt byl poslán
ke dnu a místo něj se během kriticky krátké doby implementoval korporátní
gui. After effect byl zničující – nový software byl tak pomalý, že po kliknutí
na cokoli člověk mohl jít rovnou do bistra na kafe, neumožňoval téměř nic
a byl tak nelogický, že by ho líp napsalo i šestileté dítě. Díky úžasným
security pravidlům se odlogovával každých dvacet minut nečinnosti. Nesporná
výhoda v očích korporátu tu samozřejmě byla – zmetek reportoval každé kliknutí,
takže drábové měli dokonalý přehled. Další velká sranda plyne z faktu,
že aplikační server vůbec není umístěn v ČR, ale kdesi v Rakousech a tudíž
naše správa sítě do něj nemá přístup.Něco se vysere? – vytvořte ticket
a pošlete ho na korporát. Čekací doba? Jestli vám zrovna nepadlo třeba
DHCPko nebo vám na linkách nevisí tisíc klientů, počítejte tak s týdnem
až čtrnácti dny. Časem jsme přišli na to, že když z korporátu nepřijde
odpověď do deseti dnů, pravděpodobně nepřijde vůbec. Případně se lze na
nevěřícnou otázku „Tohle je ale přece úplně na hovno! Kdy to opravíte?“,
setkat s ležérní odpovědí „This is feature, not error.“ Prostě k posrání.
Někteří schopní lidé na IT to vlivem těchto změn samozřejmě zabalili a
šli jinam. Mít vystudovanou vysokou školu v tomhle oboru, taky bych nechtěl
dělat přeposílače emailů.
Další odbočka – neprojektuji sice firemní sítě, ale i tak se ke mně
pár věcí doneslo. UPC ČR logicky z korporátu dostává asi nějaký budget
na stavbu sítí, provoz CMTS, údržbu a podobně. Je tu ale zavedeno úžasné
pravidlo – nesplníte předpokládaný roční obrat (zvýšení počtu klientů,
prodej určitého počtu daného produktu, atd.)? – budget se úměrně krátí.
(Má to úžasnou logiku – ve vaší firmě něco nefunguje, jak jsme si spočítali
v powerpointovských tabulkách? Logicky jí sebereme prachy na výstavbu,
aby jí to šlo líp.) Nemám to ověřené, ale nedivil bych se tomu. Pravděpodobně
i díky téhle „featuře“ došlo v posledních letech k nákupu strašně kvalitních
čínských CMTS, vyřazených kdesi z provozu.
Jeden z posledních, teprve nedávných hřebíků do rakve, bylo nahrazení
administrativní aplikace, držící veledůležitou klientskou databázi, další
úžasnou korporátní aplikací. Tentokrát už jsme se dočkali několikaměsíčního
testování, které bylo… mírně řečeno na hovno. Po týdnu testování se všechny
doposud objevené chyby opravily v patchi, to samé druhý týden a tak dál.
S úžasem jsme zjišťovali, že po třetím patchi už nefungují ty věci, které
na začátku fungovaly! Nebylo ani výjimkou, že po opatchování spadla celá
aplikace na několik hodin. První verze tohoto geniálního programu byla
vyrobena před neskutečnými osmnácti lety jakousi indickou firmou, která
pro něj dělá support dodnes. Podle jedné verze, kterou mám z důvěryhodného
zdroje, došlo k její implementaci po celé Evropě – jak jinak – nikoli kvůli
zkvalitnění práce a provozu provozu, ale kvůli prachům. Ona indická firma
ve spojení s jednou známou poradenskou totiž vytvářejí ony tolik nutné
patche, aby byla vůbec zajištěna základní funkčnost programu. No a pro
čím víc zemí se patch implementuje, tím víc milionů euro se za něj inkasuje.
Výsledek? Další zabrždění práce, zpomalení odpovědí klientům, zpomalení
všeho…. teď se požadavky na opravu posílají přes korporát do Indie J Haha.
Nedokážu si ani představit ty zbytečně utracené miliony za databázový software,
který by vytvořil každý schopný programátor za pár set tisíc.
Ještě bych se rád zmínil o přístupu k zaměstnancům. Už jsem to nakousl
nahoře. Nejen, že firma není ochotna ohodnotit například vyšší vytížení
při něčem, co se zkurví kvůli chybně naplánovanému nebo odfláknutému postupu
(což je opravdu jen její rozhodnutí), její „motivační“ strategie vykročila
vlastně úplně opačným směrem. Pryč byla ta pohoda a individuální přístup
ke klientům, o kterých jsem mluvil na začátku. Nastavila se přísná kritéria,
z lidí se nasekaly cvičené opice, vytvořil se takzvaný quality team z nekompetentních
debilů, kteří mají za úkol hodnotit práci, které sami nerozumí, a na základě
jejich výsledků pak dochází pouze ke krácení flexibilní složky mzdy. A
to nepřímým poměrem, ještě na základě jakýchsi bodových výsledků, nepochybně
vymyšlených nějakým zmrdimanažerem, co potřeboval vykázat nějakou činnost.
Výsledek práce tohoto „quality teamu“ by bylo velice vtipné pozorovat –
kdyby se nejednalo mnohdy právě o vaše prachy. Dřív byly poměry volné a
kromě toho, že to fungovalo, člověka ještě práce dokonce bavila. Teď se
reportuje každá sračka – z vysoko nasazených kritérií pro práci se za týden
dělají „standarty“ a tak pořád dokola až k hranici únosnosti. Nelíbí se
ti to? Je tady další trilion lidí, co to budou dělat za tebe a nebudou
peskovat. Vůbec celé UPC je v dnešních dnech doslova posedlé reportingem….
a kdo vůbec hlídá hlídače? Další lidé a celé týmy…
Abych to nějak shrnul… pokud se jedná o internet, je to pořád nejlepší
služba v poměru cena/výkon/dostupnost na trhu, i přes nedostatky, které
jsem vyjmenoval. Mraky notorických stěžovatelů na fórech ať se jdou vycpat
– většina z nich nemá ponětí o čem mluví. Pokud bude Upc pokračovat v započatém
trendu, je na cestě do pekel… tedy tam, kde je již teď O2. Nicméně v naší
republice je ještě dost lidí, kteří to drží nad vodou.
15.12.2010 Zahartof
[Akt. známka: 1,56] 1 2 3 4 5
|
( Celý článek | Autor: [Neregistrovaný autor] |
Komentářů: 28 | Informační e-mailVytisknout článek )
|